Gouden ei van Air France heet KLM

Geplaatst op 12 juni 2018 in nieuws

Wat we in ons land kennelijk maar niet willen accepteren, is dat we KLM voor een appel en een ei verkocht hebben aan concurrent Air France. Daarmee is KLM gewoon een onderdeel geworden van Air France. Wij hebben er niets meer over te zeggen anders dan via het middel van de aandelen. En ook daar heeft de Nederlandse overheid nauwelijks enige zeggenschap aangezien ze een kleine aandeelhouder is.

Waarom de constructie zo is opgezet en waardoor het lijkt dat KLM Nederlands is, heeft alles te maken met bilaterale vliegrechten waarbij de eigenaar van de luchtvaartmaatschappij een duidelijke binding met een verdragsland moet hebben wil zij gebruik kunnen maken van de routerechten. Het mag duidelijk zijn dat de toenmalige politieke bestuurders het beste met KLM voor hadden, dat zeggen ze tenminste. Helder is ook dat deze zelfde overheidsdienaren ons niet het hele verhaal hebben verteld en daar wringt de schoen. Immers, de Nederlandse overheid heeft niets te zeggen over een Franse onderneming. Zelfs al wil men het in Den Haag anders doen voorkomen. Maar laten we ons niets laten wijsmaken. De Pavlov reacties in Den Haag zijn bedoeld om ‘het gepeupel’ tevreden te houden. De spoedreisjes van onze minister kunnen beter worden betiteld als snoepreisjes, want meer dan op bezoek gaan in Parijs is er niet bij. Ik vraag mij al jaren af welk dealtje er op de achtergrond met de Fransen is gemaakt toen KLM werd verkocht.

Met deze vennootschapsrechtelijke werkelijkheid moeten we leren leven. Het is dus logisch dat de CEO van KLM (en ook het door de politiek naar voren geschoven RvC lid) aangeeft dat het losmaken van KLM uit de structuur met Air France niet gewenst is. Naar mijn mening is het onmogelijk aangezien Air France gewoon eigenaar is en een eigenaar mag zelf bepalen of een onderdeel (dochter) al dan niet zelfstandig verder gaat. De Fransen gaan hun kip die iedere dag nog gouden eieren legt niet slachten. Integendeel zelfs. In de huidige, recent vernieuwde constructie hebben ze alle macht naar Parijs verhuisd en zuigen ze alle winsten uit KLM. Ze hebben de winst nodig, want zonder zou Air France niet meer bestaan. Dat is de werkelijkheid. Air France heeft zich met de aanschaf van KLM verzekerd van een superaankoop die bijdraagt aan de overleving van Air France. Onze toenmalige politici wisten dondersgoed wat ze deden. Ze kozen er doelbewust voor om KLM in haar geheel te verkopen en hebben dat verhaal anders verkocht dan het in werkelijkheid was. Is dat iets nieuws? Volgens mij is deze manier van handelen juist het probleem binnen de Nederlandse politiek. Niet vertellen waar het op staat, maar gewoon doen. Gaat het mis, dan komt er weer een onderzoek onder leiding van een oud-politicus die werk nodig heeft. In geval van KLM is onze nationale trots verkocht. De airline die wij als Nederlanders groot hebben gemaakt en nog altijd groot weten te houden. Laten de dames en heren in Den Haag dat verhaal nu gewoon eens gaan verkondigen.